Pelin ohjeet
Tässä ohje pelin aloittamiseen ohjevihkosta tiiviimmässä muodossa, jotta pelissä pääsee helpommin alkuun. Tarkennuksia linkkien takaa tai ohjevihkosesta.
Pelivuoron kulku
1. Siirrä yhteistä pelinappulaa yhden ruudun verran (tai useamman jos käytät kulkupelikortin).
2. Nosta pyöreä pelimerkki (tai useampi mikäli tulet ensimmäisenä numeroituun ruutuun).
3. Valitse pelimerkistä haluamasi puoli ja toimi sen mukaisesti:
3a) Kysymysmerkki-ongenkoukku -> nosta tietokortti ja lue se muille.
3b) Kala -> tunnista päällimmäinen lajikorttien eläin.
3c) Aurinko ja poutapilvi -> käännä seuraava sääkortti näkyville. Myrskyvaroitus!
3d) Purjevene -> nosta itsellesi kulkupelikortti.
3e) Hankajalkainen -> Se on yksi voittopiste pöydälle eteesi.
4. Pelivuoro siirtyy myötäpäivään seuraavalle pelaajalle.
Kulkupelikortit
Liikkuminen kulkupelikortin avulla saattaa nopeuttaa liikkumista ja auttaa sinut maaliruutuun tai numeroituun ruutuun ensimmäisenä, jolloin saat pyöreitä pelimerkkejät ruudun numeron osoittaman määrän. Kun kuka tahansa sen jälkeen siirtyy kyseiseen numeroruutuun, saadaan nostaa enää vain yksi pelikiekko.
Jos sinulla on kädessäsi kulkupelikortti, jossa ”LIIKE:” on suurempi kuin 1, saat halutessasi käyttää kulkupelikortin ja siirtää yhden askeleen sijaan numeron osoittaman määrän ruutuja, mikäli säätila on suotuisa. Eli esim purjekelkalla voit siirtää yhden ruudun sijasta kolme ruutua, mikäli on sääkorteista on näkyvillä talvea kuvaava lumihiutale. Kalastusaluksella pääsee millä tahansa kesäkelillä 2 ruutua ja sen lisäksi saat nostaa ”KALASTUS:” rivillä mainitun määrän eli 2 kpl ylimääräisiä pelikiekkoja.
Myrskyvaroitus!
Kun sääkorteista kääntyy esille ukkospilven ja salaman kuva pitää olla varuillaan, sillä Pyhäjärvellä ukkosmyrsky voi nousta nopeastikin. Jopa 15 min voi riittää ja silloin järvellä purjehtiva voi yllättyä.
Jos pelissä tulee kaksi myrskykorttia päällekkäin ja pelaajien yhteinen alus on järvellä eikä rannassa, niin vene keikkuu niin hurjasti, että kaikkien kalat karkaavat. Kalat siirretään pelilaatikkoon muiden tunnistamatta jääneiden kalojen joukkoon.
Voittopisteet
Pelissä on tarkoituksena tutkia järven tilaa ja kerätä sillä tavoin tietoa järviluonnosta. Tutkimusten onnistuessa pelaajat saavat voittopisteitä.
Voittopisteen voit saada kolmella tavalla:
1) tietokorteista löytyy pari, joissa on sama tähtikuvio ja kirkkaankeltaiset tähdet.
2) lajikorteista löytyy hankajalkainen.
3) pyöreästä pelikiekosta löytyy hankajalkainen.
Pelaajat keräävät voittopisteet pöydälle eteensä.
Peli päättyy kun voittopisteitä on kerätty riittävästi ja pelaajat pääsevät Kiperniemen mökin maaliruutuun juhlimaan järven pelastamista. Peli voi päättyä myös järven saastumiseen peruuttamattomasti, silloin kuin saastekortit peittävät kaikki kolme laudalla näkyvää hankajalkaista.
Pelaajien tutkimusmatka kääntyy kohti maaliruutua, eikä kukaan saa enää siirtää yhteistä alusta kauemmas maaliruudusta, kun 2-3 pelaajan pelissä ensimmäinen pelaaja on kerännyt 7 voittopistettä. Neljän pelaajan pelissä tarvitaan vain 5 voittopistettä ja 5-6 pelaajan pelissä riittää 3 voittopistettä.
Pyhäjärvipeli – FAQ – Usein kysyttyjä kysymyksiä
Mitä ovat hankajalkaisen kuvat pelilaudalla?
Hankajalkainen on vesikirppujen ohella tärkeitä järveä puhtaana pitäviä supersankareita. Vuonna 2017 tutkija totesivat, että hankajalkaiset ovat ehkä jopa vesikirppuja tärkeämpiä järven kannalta. Hankajalkaisten määrä järvessä, ja siis tässä tapauksessa pelilaudalla, kuvaa järven tilaa. Pelissä tietokorteista löytyvät saastekortit tai niiden parit asetetaan peittämään hankajalkaisia.
Mitä tapahtuu jos ei tunnista kalaa?
Jos lajikorttien pakassa päällimmäisenä on kala, jota et tunnista, se laitetaan pois pelilaatikkoon ja pelikiekko palautetaan toisten joukkoon. Silloin kun tunnistat kalan, saat ottaa sen pöydälle eteesi kalansaaliiksesi ja pelikiekko laitetaan pelilaudalle tutkimusaluksenne viereen kolmen ruudun risteyskohtaan sen merkiksi, että olet laskenut siihen verkot.
Mitä linnuilla tekee?
Jos lajikorttien pakassa päällimmäisenä on lintu ja nostat pelikiekon josta valitset kalan, tulee sinun tunnistaa lintu. Jos onnistut saat nostaa tietokortin eli saat mahdollisuuden kerätä lisää voittopisteitä. Mikäli et tunnista lintua se vie sinulta kaksi kalaa mukanaan pois pelilaatikkoon.
Mitä ovat kysymys-vastausparit?
Tietokorteissa on sekä kysymyksiä että vastauksia. Tarkoitus on löytää yhteensopiva kysymys-vastauspari. Aina kun saat nostaa tietokortin, luet sen ääneen kaikille pelaajille ja sitten pohditte yhdessä löytyykö aiemmin nostetuista tietokorteista sopiva pari kyseiselle kortille. Jos pelaajat uskovat parin löytyneen verrataan korttien takana olevia tähtikuvioita ja edetään peliohjeiden mukaisesti.